پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 تير 1399 - 18:23

آتشِ رسوایی

آمریکایی‌ها برای هر رسوایی که دامن‌گیرشان می‌شود، تنها یک راه‌حل دارند و آن هم پنهان‌کاری و سکوت است؛ چه این رسوایی مربوط به تلفات عین الاسد باشد و چه مربوط به سقوط هواپیمای جاسوسی در افغانستان یا پشت پرده انفجار ناو یواس‌اس بونهایم ریچارد! آنچه مشخص است سکوت و پنهان کاری دولتمردان آمریکایی ارتباط مستقیمی با حفظ جایگاه بین‌المللی آن‌ها دارد و آمریکایی‌ها از ترس شکسته شدن اعتبار نظامی و امنیتشان، در قبال هر حادثه بزرگی پنهان‌کاری بزرگ‌تری کرده‌اند.
نویسنده :
محمدرضا شبانی
کد خبر : 6830

پایگاه رهنما :

آمریکایی‌ها برای هر رسوایی که دامن‌گیرشان می‌شود، تنها یک راه‌حل دارند و آن هم پنهان‌کاری و سکوت است؛ چه این رسوایی مربوط به تلفات عین الاسد باشد و چه مربوط به سقوط هواپیمای جاسوسی در افغانستان یا پشت پرده انفجار ناو یواس‌اس بونهایم ریچارد! آنچه مشخص است سکوت و پنهان‌‌کاری دولتمردان آمریکایی ارتباط مستقیمی با حفظ جایگاه بین‌المللی آنها دارد و آمریکایی‌ها از ترس شکسته شدن اعتبار نظامی و امنیتشان، در قبال هر حادثه بزرگی پنهان‌کاری بزرگ‌تری کرده‌اند. درحالی‌که پس از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد و تبدیل آن به زباله‌دان تجهیزات نظامی، ترامپ مدعی شد این حمله، تلفاتی در پی نداشته اما ۲ ماه بعد رئیس‌جمهور آمریکا به 100 نفر از نظامیان آمریکایی که بر اثر حمله موشکی ایران دچار ضربه‌مغزی شده ‌بودند، مدال شجاعت داد. همچنین در جریان سقوط هواپیمای بمباردیر آمریکایی در افغانستان به‌رغم اینکه شاهدان عینی از وجود 19 جسد در اطراف لاشه هواپیما خبر دادند و رسانه‌های رسمی حضور افسران امنیتی سیا در این هواپیما را تأیید کرده بودند اما آمریکایی‌ها اعلام کردند این سقوط منجر به کشته ‌شدن چند سرباز صفر شده است. حال با انفجار ناوشکن عملیاتی آمریکا که نقش مهمی در اسکادران ناوگروه اقیانوسیه داشت و سکوت معنادار مقامات نظامی این کشور، به نظر می‌رسد باز هم سناریوی اتخاذ موضع مبهم، بهترین گزینه برای آمریکایی‌ها خواهد بود. یکی از مأموریت‌های این ناو درحالی‌که تهدیدات آمریکا علیه چین به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است، حضور در مناطق اطراف چین بود. از آنجا که در راهبرد دفاع ملی آمریکا، از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی واشنگتن یادشده است و با توجه به تنش‌های چند سال اخیر بین ۲ کشور و تمرکز ایالات‌متحده بر منطقه آسیا و اقیانوسیه، این اتفاق از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته قابل‌توجه درباره این حادثه، سکوت معنادار نهادهای مسئول در این رابطه است و عملاً منجر به تقویت این گمانه خواهد شد که این انفجارها اتفاقی نیست. آنچه مسلم است این است که نزدیکی این رخداد به ایام انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می‌تواند به چالشی جدید برای دونالد ترامپ که هنوز درگیر عواقب سوء مدیریت خود در مدیریت شیوع کرونا در این کشور است، مبدل شود. همچنان که مردم آمریکا به‌خاطر حوادث و بحران‌های اخیر در این کشور بالاترین میزان نارضایتی از رئیس‌جمهوری خود را دارند. نتایج نظرسنجی «ای‌بی‌سی نیوز و ایپسوس» هم نشان می‌دهد 67‌درصد مردم آمریکا از عملکرد رئیس‌جمهور کشورشان در مواجه با بحران مرگبار کرونا در این کشور و همچنین در ارتباط با مسائل نژادی رضایت ندارند. «سی‌ان‌ان» هم در گزارشی با استناد به میزان مقبولیت دونالد ترامپ، اعلام کرده که احتمالاً تاریخ‌دانان وی را یکی از بدترین رؤسای جمهور آمریکا معرفی خواهند کرد.
حال شانس ترامپ برای پیشرفت در روند موفقیت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز‌به‌روز در حال کمتر شدن است و این دست اتفاقات مانند انفجار کشتی جنگی می‌توان در میزان نفرت از او بیفزاید. اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری‌2020 در ماه نوامبر رقابت را از دست دهد فقط نباید نگران این باشد که انتخابات را به بایدن باخته است بلکه ترامپ باید نگران این حقیقت باشد که تاریخ احتمالاً از وی به‌عنوان یکی از رؤسای جمهور آمریکا با نرخ مقبولیت پایین یاد خواهد کرد البته اگر بدترین آن نباشد؛ بنابراین، آنچه در جریان انفجار در ناو جنگی بزرگ آمریکا در سن‌دیه‌گو رخ داد، نقطه آشکارساز ضعف نظامی و فاصله عمیقی است که میان ادعای مقامات نظامی و سیاسی آمریکا و واقعیت توان نظامی آن‌ها وجود دارد.
.

ارسال نظرات